1. ВЕРА СВЕТИХ
У форми кратких питања и одговора, написаних разумљивим језиком, свети владика Николај читаоцима открива основе православне вере, обликујући тако једну динамичну и универзалну веронауку, надвремени путоказ за одрасле – „Веру Светих“. Прву област је посветио Светом Писму и Светом Предању. У другој тумачи Символ православне вере. У трећој разматра седам црквених тајни (крштење, миропомазање, причешће, покајање, свештенство, брак и јелеосвећење). У четвртој износи своја кратка тумачења Десет Божјих заповести. У петој расветљава Христова блаженства, новозаветне заповести о љубави према Богу и ближњима. Шеста је посвећена црквеној години: празницима, постовима и задушним данима. Седма – свештеним предметима: крсту, иконама, моштима и црквеним правилима. Осма област представља Николајев избор из Светог Предања, малену збирку поука појединих светитеља, као и најважнијих црквених песама, празничних тропара и кондака.
2. МИСЛИ О ДОБРУ И ЗЛУ
„Ово није књига, већ једно откривење. Наш свети владика не пише, већ открива. Кад говори као да поток вечности жубори кроз хриде времена и простора. Као око матице око њега круже безбројни ројеви мисли, као ројеви пчела. А осећања? Она се стално отимају да се извију у мисао, у његову ритмичну мисао. Владика наш је сав присутан у својим мислима, осећањима, речима. Његове мисли нису разломци душе, већ цела његова душа, његова осећања нису разломци његовог срца, већ цело његово срце. Он не ствара мисли, већ рађа. Он је не творац, већ отац. Његове мисли пулсирају животом који отиче у живот вечни. То нису мисли собне, квадратасте, угласте, већ сочне, бескрајне, вечне и богочовечне. Сваку мисао и осећање он продужава до апсолута, је ли добро, продужава га до Бога, је ли зло – до ђавола. У последњој линији – нема ничег релативног. Он то чини, јер је гладан Божје реалности, и жедан вечне Истине. Богочовечански мисли он о добру и злу, зато је тако дубок и крепак, и држи равнотежу између временог и вечног, релативног и апсолутног. Наш Владика не доноси мир, већ рат (Мт. 10,34), рат са злом у теби и око тебе. Уђе ли у душу твоју, он објављује рат свима гресима, изазива потресе, земљотресе, бунтове. Он изазива у теби устанак против оваквог света у име бољег, вишег, Христовог света.“ (Ава Јустин Ћелијски, из приказа књиге „Мисли о добру и злу“)
3. МОЛИТВЕ НА ЈЕЗЕРУ
„Столећима
је наша народна душа муцала и мучила се тражећи језик којим би
одзборила своје болове, своје туге, своје чежње и своје молитве. И нашла
је свој језик, нашла у Преосвећеном Николају. Кроз њега наша муцава
душа проломила се у ридање, како не виде наше око, у речите молитве
какве не чу наше уво. Он је богопослани огњени језик, који стоји над
нашом душом и она се пламено и страсно исповеда `Тросунчаном Владики
светова`. Он је стил, благодатно-раскошни стил наше душе. Он говори;
никада у нас није тако говорио човек. Он се моли; никада се у нас тако
речито није молио човек. Он има дар речи, јер има дар свеосећања, дар
жалостивости, дар свељубави, дар молитве. Читам и пречитавам Молитве на
језеру, но сва сладосна драж њихова испливава у душу моју, када их
молитвено читам и пречитавам. Он, чудотворац молитвених ритмова, има
власт над душом мојом. Он молитвом мисли, молитвом философира. Осећа се
да кроз њега говоре светлосне душе великих подвижника православних,
нарочито чаробна душа Св. Симеона Новог Богослова. Он молитвом осећа
Бога, молитвом осећа и сву твар. Он је у молитвеном одношају према
свему. Томе води Православље, и само Православље. У његовом плачу,
плачу све људске очи и сва људска срца. Он болује боловима све твари; и
тугује тугом свих твари. Гле, Бог нам је послао Јова који страда
страдањима свега човечанства и све твари. И још: он је наш Исаија који
видовито и надахнуто осмишљава страдање уопште, и оправдава
богочовечанско страдање напосе. Кроз дивне молитве нашег псалмопевца
струји душа Свечовека. Границе времена и простора ишчезавају. Господе
човекољубиви, омолитви ме молитвеношћу Преосвећеног оца Николаја“ (Ава
Јустин о делу „Молитве на језеру“)
4. КАСИЈАНА
„Књижица
коју држиш у рукама, читаоче, потиче из пера великана српске
богословске књижевности и светог пастира духовног стада Христовог,
Владике Николаја, најпре охридског, а затим жичког епископа. Њена
`фабула` није измишљена: то је колико истинита толико и потресна повест ο
духовном преображају несрећне `грбаве Јуле` у смерну и добру монахињу
Касијану. Суштински пак, то је повест ο победи духовне лепоте над
духовном ругобом, светлости над тамом, добра над злим, врлине над
грехом, живота над смрћу, Бога над сатаном. To је, заиста, сјајно
изложена и премудро објашњена `наука ο хришћанском поимању љубави`, како
гласи њен поднаслов. Тешко је проценити где љубав величанственије
блиста – у продуховљеном лику подвижнице Касијане или у благодатним
речима духовника Калистрата. Стога овом делу не треба ни предговор ни
препорука. Читајући га, брате и сестро у Христу, осетићеш светињу,
истину и лепоту наше православне хришћанске вере. Осетићеш шта значе
речи Светога Писма `Бог је љубав`. Ова књижица биће ти драгоцени духовни
дap. И животни путоказ. И позив на подвиг. Као што је писцу ових
скромних редака била при првом читању, пре више деценија, и сада, при једном од читања – надам се, не последњем.“ (Епископ бачки Иринеј о „Касијани“)
5. РЕЧИ СРПСКОМ НАРОДУ КРОЗ ТАМНИЧКИ ПРОЗОР
Пред
вама је збирка беседа коју је свети владика Николај написао у немачком
заточењу, током окупације и Другог светског рата. Ове мисли утамниченог
свеца искрено препоручује и удивљено цитира свети Јустин Ћелијски у
својој студији „Православна Црква и екуменизам” 1973. године,
називајући Николаја равноапостолним, богонадахнутим, златоустим,
богоумним, христопросвећеним – у овим његовим потресним ратним ридањима
над тадашњом обезбоженом Европом и Србијом, над духовним и моралним
понором савремене цивилизације, који је у наше дане досегао адске
дубине. Зато нимало није чудно што је управо ова више него актуелна и
лековита збирка Николајевих беседа, светоотачких тумачења и
пророчанстава, данас једна од најозлоглашенијих књига у Србији,
етикетирана као мрачно и забрањено, ксенофобично штиво...
6. ИЗНАД ИСТОКА И ЗАПАДА
У овој књизи су сабрана три краћа дела светог владике, која скупа чине трилогију посвећену смислу постојања српског народа и уједно представљају програм нашег колективног опстанка и васкрсења: „Балкан се налази земљописно између Истока и Запада а идејно стоји изнад Истока и Запада. Која је то идејна сила што спасава Балкан да не буде и идејно између него га уздиже изнад Истока и Запада? То је вера православна и само вера православна.“ („Изнад Истока и Запада“) „Христос је за Србе био сам смисао живота и борбе, и страдања и умирања и слободе и обнове и рада. Смисао цркве, смисао државе, смисао породице, смисао човека. Историја српског народа сведочи јасно и гласно, да онај ко је слуга Христов најбољи је домаћин, најхрабрији војник, најмилији сусед, највернији друг, најпослушнији син, најпоштенији грађанин – речју најдушевнији и најплеменитији човек. Служење Христу оплеменило је српски народ и учинило га најдушевнијим и најчовечнијим народом на свету.“ („Српски народ као Теодул“) „Срби, историја ваша је славна и због многих јединствених одлика правде и човечности у погледу унутарњих односа човека према човеку. Запамтите, Срби, да вам Средњи систем у погледу имовинском и економском краси вашу историју не мање него слава Косовска и слава Карађорђевог Устанка. Зато се равнајте према томе, и не обазирите се лево и десно. Јер ћете се узалуд обзирати. Нећете наћи народа ни на близу ни на далеко, који је разумније уредио био свој живот у сваком погледу, па и у овом материјалном... У неколико си, српски народе, као заваран и обманут одступио од овога сопственог система, од Средњег система. Враћај се што пре дому. Твоја будућност, твој спас и твоја слава међу народима Божјим на земљи, зависи од тога, да ли ћеш се ти у побожном духу својих предака вратити своме Средњем систему. ( „Средњи систем“)
+ + +
Наслови под бројем 1,2,4 и 6 појединачно и ван октобарског попуста коштају 200 динара, наслови 3
и 5 - 250 динара. На цену треба додати 320 динара за услугу брзе поште
(фиксно, без обзира да ли поручујете једну или више књига), код
поруџбина преко 3000 динара ми сносимо трошак поштарине. За више
информација пишите нам на znamenje@gmail.com или facebook.